pedalogiskt.blogg.se

Välkommen till en blogg som vänder och vrider på det mesta som har med pedagogik i förskolan att göra.

Vi kanske måste skapa något för att kunna se något....

Publicerad 2015-03-12 11:19:49 i Allmänt,

En av de vanligaste frågor som jag får när jag handleder pedagoger kring deras dokumentationer är " men Maria vad är det som jag ska se, vad är det jag ska titta på?" Då brukar jag svara att vi kanske måste skapa något för att kunna se något. Lärande uppstår inte i tomma intet. Det är naivt att tro att vi kan släppa in 22 barn i ett tomt rum och att det där ska födas tankar kring matematik, naturvetenskap och demokrati, man måste bädda för det. Mest troligt är att det där kommer att utspela sig en scen från flugornas herre... Vi måste skapa spännande kontexter för barnen där vi tydligt ramat in lärandeobjektet samtidigt som barnen får utforska och utforma sina egna strategier. 

Att skapa spännande kontexter för barnen handlar mycket om att skapa sammanhang där barnen får förundras, möta det oväntade, det man inte riktigt förstår och som man därmed inte vill sluta sysselsätta sig med. Eller som en pedagog uttryckte det "När vi upptäcker barnens WOW griper vi tag i det och låter dem fördjupa sig i det."

Miljön och materialet är fantastiskt för att skapa spännande kontexter, att medvetet bygga in saker för barnen att tänka kring. Att exempelvis medvetet blanda transparenta och icke transparenta material till overheaden. Varför blir inte den röda silen röd på väggen, den är ju färgglad som allt annat material? 

Vissa material och kontexter fångar barnen så mycket att de skapar "lägereldseffekter". Ni vet när barnen flockas runt något som lockar dem att resonera, argumentera, reflektera och lyssna. De vill tillsammans! På bilden nederst har vi skapat ett sådant sammanhang genom att projicera upp barnens lek med ljusbordet precis ovanför dem. När de upptäckt att de kan se leken med bockarna på väggen och filma sig själva händer något med deras berättande och deras samtal. Det öppnar upp för många spännande reflektioner kring roller och handling, det ökar motivationen att dramatisera och uttrycka sig.




Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria

Jag arbetar sedan 2010 som ateljerista och utvecklingspedagog i Huddinge kommun. Jag brinner för att utveckla och undersöka verksamheten.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela